loader
Ciężarki

Ciężarki i ich rola w wyważaniu kół

Bezpieczna eksploatacja samochodu zależy od stanu jego układów, komponentów i podzespołów. Odłóżmy na razie na bok czynnik ludzki, chociaż odgrywa on również ważną rolę w tym procesie. Najbardziej aktywnymi elementami samochodu są koła i wszystkie elementy zapewniające ich działanie: od kierownicy po półosi, do której przymocowana jest kierownica. Prawidłowe działanie rozstawu osi zależy od wielu parametrów, a jednym z najważniejszych jest wyważenie.

Wyważenie

Kupując nowy samochód, teoretycznie właściciel ma pewność, że koła auta są doskonale wyważone podczas montażu fabrycznego. Jednak zalecamy, aby nadal na wszelki wypadek sprawdzić, czy koła zostały odpowiednio wyważone. Zwłaszcza że wkrótce po rozpoczęciu eksploatacji wyważenie zostaje naruszone, zwłaszcza jeśli samochód jest używany stale i w trudnych warunkach drogowych. Zanim dowiesz się, dlaczego koła powinny być wyważone i jak często trzeba to robić, przyjrzyjmy się procesowi eksploatacji kół samochodowych. Koło składa się z kilku części - opon, tarczy, łączników, które stanowią jeden układ. Koło obraca się na osi i najlepiej by było, gdyby ten obrót był wolny od drgań i odchyleń od ruchu prostoliniowego - wszystko to nazywa się niewyważeniem. Na jakość obrotu koła wpływa wiele czynników, w tym ogólny stan oraz zużycie opony i felgi. Niewyważone koła przejawiają się na różne sposoby. Istnieją dwa rodzaje nierównowagi:

• dynamiczne;

• statyczne.

Łączy je istota procesu: jednocześnie rozchodzą się osie obrotu i bezwładności, przechodzące wzdłuż środka ciężkości koła (CTC). Niewyważenie statyczne charakteryzuje się przesunięciem środka ciężkości z linii obrotu na skutek nierównomiernego rozłożenia ciężaru koła na jego obwodzie. Nierównowaga dynamiczna występuje, gdy oś bezwładności i oś obrotu przestają być równoległe - tj. są nachylone do siebie. Wynika to z faktu, że masa koła jest nierównomiernie rozłożona na szerokości z powodu normalnego zużycia lub z innych powodów.

Ciężarki

Proces wyważania odbywa się za pomocą specjalnego urządzenia - wyważarki. Jego konstrukcja obejmuje stożkową oś o średnicy 36 mm; 40 mm lub 42 mm (dla samochodów ciężarowych), na które zakłada się koło a następnie się obraca. Proces może być:

• ręczny (wszystkie parametry ustawiane są ręcznie);

• półautomatyczny (2D) - automatyczny pomiar średnicy i odległości do koła;

• automatyczny (3D) - automatyczny pomiar szerokości, średnicy i odległości od koła.

Ponadto maszyny mają swoje własne cechy konstrukcyjne, w zależności od typu pojazdów, które będą serwisowane. Odważniki do wyważania dzielą się na:

• naklejane;

• uniwersalne lub klejące.

Wybór ciężarków wyważających zależy od wersji tarczy koła: do odlewania i wykonania przez tłoczenie. Ich zaletą jest większa niezawodność, zwłaszcza w niskich temperaturach i podczas mycia felg. Kleje są najczęściej używane do przyklejania się do wnętrza koła, aby zachować estetykę koła. Powinieneś wybierać odważniki znanych producentów, które gwarantują jakość warstwy klejącej produktów. Obciążniki są instalowane na dwa sposoby:

• tylko wewnątrz koła;

• na zewnątrz i wewnątrz.

Druga opcja - z umieszczeniem ciężaru na zewnątrz - nie jest wybierana przez wszystkich właścicieli samochodów, a czasami sama konstrukcja tarczy uniemożliwia takie wyważenie. W przypadku montażu wewnętrznego obciążnik jest zwykle mocowany jak najbliżej obręczy koła, obok szprych. Czasami koło jest wyważane jednym obciążnikiem, ale jest to rzadko stosowana technologia. Obciążniki umieszcza się jak najbliżej siebie, jeśli koło i tarcza są nowe i nie powinny ważyć więcej niż 60g. Jeśli waga zostanie przekroczona, zaleca się sprawdzenie, jak zamontowane jest koło. Jeśli wszystko jest w porządku, ale waga odważników przekracza 60 g, oznacza to problem z kołem.