loader
Wyważarki

Jakie są objawy złego wyważenia kół ?

Prawidłowo dobrane felgi z oponami to klucz do bezpieczeństwa na drodze. Jednocześnie trakcja i zwrotność pojazdu w dużej mierze zależą od odpowiedniego dopasowania i wyważenia kół. Wpływa również bezpośrednio na stabilność i komfort jazdy. Wyważenie koła polega na równomiernym rozłożeniu obręczy i masy opony tak, aby masa koła na osi pojazdu po zamontowaniu rozłożona była wokół środka obrotu.

Wyważanie kół

Nawet niewielkie zachwianie wagi w niektórych częściach koła staje się znaczące wraz ze wzrostem prędkości. Dlatego przy pierwszych oznakach niewyważenia należy natychmiast skontaktować się z centrum serwisowym lub zadzwonić do mobilnego zespołu montującego opony. Z reguły pierwsze objawy problemu pojawiają się wraz ze wzrostem prędkości. Już przy 100-120 km / h wibracje generowane przez przednie koła są wyczuwalne w kierownicy. Z drugiej strony niewyważenie kół tylnej osi może powodować drgania nadwozia, a także zarzucanie tyłu pojazdu podczas szybkiego pokonywania zakrętów. Niewłaściwe wyważenie jest również bezpośrednią przyczyną nierównomiernego zużycia bieżnika. Zwykle ma to miejsce w części opony, w której ugięcie ciężaru jest większe niż środek ciężkości. Oznacza to, że bieżnik będzie bardziej ścierny w miejscach, w których występują wyraźne zaburzenia równowagi, takie jak zgrubienie małej części stopki. Ponadto podczas jazdy z niewyważonymi kołami kierowca może usłyszeć charakterystyczny hałas. Przyczyną tego zjawiska jest różnica ciśnień w oponach na podłożu. Tak więc główne objawy niewyważenia kół to:

• wibracje w kierownicy;

• szarpanie przy dużych prędkościach;

• zmniejszona manewrowość;

• niewygodna jazda;

• nierówny hałas;

• nierówne zużycie bieżnika.

Ponadto skutkiem braku równowagi jest bicie promieniowe lub boczne. Pierwszy to wynik nieprawidłowego dopasowania pancerza do felgi lub niedokładnego ustawienia innych elementów, z których opona została wykonana. W rezultacie koło zaczyna się poruszać w górę iw dół, gdy się obraca. Inną konsekwencją nierównomiernej masy opony jest bicie boczne, które występuje, gdy koło jest obracane z boku na bok. Ponadto niewyważenie może wystąpić również po stronie podwozia.

Główne przyczyny niewłaściwego wyważenia kół

Istnieją dwa główne powody niewłaściwego wyważenia kół. Pierwszym mogą być defekty na oponie, które powodują nierównowagę statyczną lub dynamiczną. Nawet niewielkie odchylenie ciężaru opony w stosunku do jej środka ciężkości uniemożliwi równomierne toczenie się koła i zacznie oscylować w górę i w dół podczas obrotu. Jest to typowy przykład nierównowagi statycznej. Nierównowaga dynamiczna występuje, gdy środek obrotu opony i koła mają różne masy. W takim przypadku koło zachowuje się nienaturalnie i podobnie jak w przypadku niewyważenia statycznego porusza się w górę i w dół. Czasami zdarza się, że uszkodzona felga aluminiowa jest przyczyną ruchu koła podczas jazdy. Stan naszych dróg daleki jest od ideału, więc zgięcie lub złamanie felgi przez zwykłe wpadnięcie do dziury, lub uderzenie w nierówność wcale nie jest trudne. Jeśli ta usterka jest niewielka, może się wymknąć podczas wulkanizacji i oględzin. Jednocześnie wystarczy nawet niewielkie odkształcenie obręczy, aby nierównowaga kół zaczęła się zwiększać z każdym kilometrem. Jazda po drogach złej jakości może prowadzić do utraty prawidłowego wyważenia kół. Najczęstszą przyczyną jest wjechanie do wykopu, dziury lub krawężnika ze znaczną prędkością. Amortyzator lub felga mogą ulec uszkodzeniu w zależności od siły, z jaką koło pokonuje przeszkodę. Zwykle powoduje to zmianę środka ciężkości i masy wokół osi obrotu. W efekcie opony zaczynają ocierać się o felgę, drgania przenoszone są na kierownicę lub nadwozie podczas jazdy. Dlatego zaleca się sprawdzanie opon po każdym takim zdarzeniu. Pozwoli ci to uniknąć wielu poważnych konsekwencji.