loader
Wulkanizacja

Materiały wulkanizacyjne wykorzystywane w wulkanizacji

Wulkanizacja odnosi się do procesu przekształcania gumy lub polimerów i sklejania kilku rodzajów materiałów w celu wytworzenia i naprawy opon. To nie jest tylko dla samochodów. Jakich materiałów wulkanizacyjnych używasz najczęściej? I jakie mają właściwości?

Początki wulkanizacji

Wulkanizacja to po prostu proces uelastyczniania gumy poprzez jej utwardzenie. Chociaż przez wieki była wykorzystywana do wielu celów, nowoczesna forma wulkanizacji została wynaleziona dopiero w XIX wieku. Jej twórcą był Charles Goodyear w 1839 roku. Wynalazł on metodę obróbki termicznej gumy, która jest głównym składnikiem opon. Kauczuk jest sam w sobie nieelastyczny, co sprawia, że nie nadaje się do produkcji gumy. Goodyear odkrył jednak, że kauczuk można podgrzewać z siarką, tworząc twardy i wytrzymały związek, który można wykorzystać do produkcji opon. Wulkan, rzymski bóg, który władał ogniem i był patronem rzemiosła metalowego, nazwał ten proces.

Pierwotna mieszanka nie była doskonała, więc powoli ją ulepszano i udoskonalano. Dziś guma jest bardziej elastyczna dzięki substancjom innym niż siarka. Reakcja chemiczna jest bardziej złożona, ale sam proces pozostaje taki sam.

Czym są materiały wulkanizacyjne?

Materiały wulkanizacyjne to rodzaje gumy wytwarzane w procesie wulkanizacji są produkowane z kauczuku. Jest on następnie łączony z siarką i podgrzewany, aby zachować elastyczność i plastyczność, a jednocześnie pozostać gęsto uformowanym i trwałym. Guma ta może być używana do produkcji opon, węży gumowych, zaworów i pasów transmisyjnych. Proces ten odbywa się w temperaturze od 135 do 180 stopni Celsjusza przy zawartości siarki od 2 do 3 procent. Zależy to jednak od właściwości mieszanki. W przypadku mniejszych elementów, takich jak np. rury czy tkaniny gumujące. Nie stosuje się jednak samej siarki, lecz rozcieńczone roztwory dwusiarczku węgla (symbol CSS2).

opona

Zastosowanie materiałów wulkanizacyjnych

Pod pojęciem materiałów wulkanizacyjnych można również rozumieć produkty, które pozwalają na trwałe naprawy uszkodzonych opon. Materiały wulkanizacyjne te mogą być stosowane do naprawy opon dętkowych, radialnych i diagonalnych, a także uszkodzeń opon w rowerach, motocyklach i maszynach naziemnych. Należą do nich wszelkiego rodzaju łaty, wkłady radialne i kolce, a także mieszanki gumowe. Wymagają one do wulkanizacji odpowiednio wysokiej temperatury, która musi wynosić co najmniej 100 stopni Celsjusza. Wkłady radialne stosowane są do naprawy opon ciężarowych. Mogą być stosowane zarówno w bieżnikowaniu na zimno, jak i na gorąco, ponieważ mają podobne właściwości. Dla zainteresowanych jest sklep internetowy w którym znajdziemy materiały wulkanizacyjne.

Naprawa opon

Obecnie możliwe jest nie tylko produkowanie opon metodą wulkanizacji, ale również ich naprawa. Uszkodzenia można naprawiać zarówno starszą metodą na gorąco, jak i nowszą metodą na zimno. Pierwsza metoda jest trudniejsza, ponieważ wymaga użycia form do zmiany kształtu opony. Wymaga to dużo więcej doświadczenia i wysiłku. Nie jest ona oferowana przez wszystkie firmy wulkanizacyjne. Jest ona nadal szeroko stosowana, ponieważ umożliwia naprawę skomplikowanych uszkodzeń ściany bocznej, co jest niemożliwe w przypadku nowszej metody. Wulkanizacja na zimno (zwana również wulkanizacją chemiczną) jest prostsza i szybsza do wykonania. Jednak dziury punktowe, czyli małe otwory, które powstają po wbiciu gwoździa, można usunąć za jej pomocą.

Aby zapewnić jak najlepszą trwałość, materiały wulkanizacyjne używane w wulkanizacji muszą być sklasyfikowane według właściwego procentu każdej substancji w ich składzie. Główną z nich jest siarka. Dzięki temu opony i inne produkty będą wytrzymałe i elastyczne.