Różnicę między amatorską a profesjonalną...
Otwierając serwis opon, musisz przede wszystkim...
Opony odgrywają ważną rolę w prowadzeniu i bezpieczeństwie samochodu, jednak z wiekiem tracą swoją jakość i muszą być wymieniane na nowe. Dlatego każdy kierowca musi mieć umiejętność określenia wieku opon i dokonania ich terminowej wymiany.
Opony to jedne z nielicznych elementów pojazdu, które nie tylko ulegają zużyciu podczas eksploatacji, ale także w naturalny sposób się starzeją. Dlatego wymiana opon odbywa się nie tylko w związku z ich krytycznym zużyciem lub uszkodzeniem, ale także w przypadku, gdy żywotność przekracza dopuszczalne standardy. Zbyt stare opony tracą jakość, elastyczność i wytrzymałość, przez co stają się zbyt niebezpieczne dla samochodu. Z jednej strony w naszym kraju ustawowo ustala się tzw. okres gwarancji (żywotności) opon samochodowych, który wynosi 5 lat od daty ich produkcji. W tym okresie opona musi zapewniać deklarowane właściwości użytkowe, a producent jest odpowiedzialny za swój produkt przez cały okres eksploatacji. Z drugiej strony w ustawodawstwie unijnym, nie ma takich przepisów, a producenci opon twierdzą, że ich produkty mają żywotność do 10 lat. Jednocześnie nie ma aktów prawnych, które zobowiązywałyby kierowców i właścicieli pojazdów do obowiązkowej wymiany opon po upływie okresu gwarancji.
Jak długo można używać opony zamontowanej w samochodzie? Pięć, dziesięć lat lub więcej? W końcu wszystkie te liczby są zalecane, ale żaden przepis nie zobowiązuje kierowcy do wymiany opon, nawet po piętnastu latach. Jednak sami producenci zalecają wymianę opon, które mają 10 lat, a w większości przypadków opony stają się bezużyteczne po 6-8 latach eksploatacji. Jaki jest powód wskazanej żywotności i przechowywania opon samochodowych? Chodzi o samą gumę, z której wykonane są opony - materiał ten, ze wszystkimi swoimi zaletami, ulega naturalnemu starzeniu, co prowadzi do utraty podstawowych właściwości. W wyniku starzenia guma może stracić elastyczność i wytrzymałość, pojawiają się w niej mikroskopijne uszkodzenia, które ostatecznie zamieniają się w zauważalne pęknięcia itp. Starzenie się opon to przede wszystkim proces chemiczny. Pod wpływem światła, różnic temperatur, gazów, olejów i innych substancji zawartych w powietrzu, cząsteczki elastomeru tworzące gumę ulegają zniszczeniu, a wiązania między tymi cząsteczkami również ulegają zniszczeniu - wszystko to prowadzi do utraty elastyczności i wytrzymałość gumy. W wyniku starzenia się gumy, opony są gorzej odporne na zużycie i nie mogą już zapewnić wymaganych właściwości użytkowych. Aby wymienić oponę, musisz określić jej wiek.
Na oponach samochodowych, jak na każdym innym produkcie, należy wskazać datę produkcji - do tej daty można ocenić wiek opon zakupionych lub zamontowanych w samochodzie. Obecnie data produkcji opon jest wykonywana zgodnie ze standardem Departamentu Transportu USA z 2000 roku. Każda opona posiada owalne karbowanie, przed którym znajduje się skrót DOT oraz indeks alfanumeryczny. Cyfry i litery są również wytłoczone w owalu - to one mówią o dacie produkcji opony. Dokładniej, data jest zaszyfrowana w czterech ostatnich cyfrach:
• Pierwsze dwie cyfry oznaczają tydzień roku;
• Ostatnie dwie cyfry to rok.
Tak więc, jeśli ostatnie cztery cyfry to 4908 w owalnym zacisku, to opona została wyprodukowana w 48. tygodniu 2008 roku. Jednak na oponach można znaleźć inne oznaczenia czasu produkcji. W szczególności w owalnym karbowaniu mogą występować nie cztery, ale trzy cyfry, jest też mały trójkąt - oznacza to, że opona ta była produkowana w latach 1990-2000. Oczywiste jest, że teraz takich opon nie można już używać, nawet jeśli były przechowywane lub zainstalowane w samochodzie, który był w garażu od wielu lat.
Dla wielu kierowców dodanie haka holowniczego do pojazdu jest przydatnym akcesorium. Istnieją...
Czytaj więcejIle kosztuje wymiana sprzęgła w Renault? 12 czerwca...
Czytaj więcejMontaż haka holowniczego w samochodzie Peugeot 08...
Czytaj więcej