Różnicę między amatorską a profesjonalną...
Otwierając serwis opon, musisz przede wszystkim...
Wielu kierowców zastanawia się, czy konieczne jest wyważenie kół natychmiast po założeniu nowych opon. W tym artykule postaramy się odpowiedzieć na to pytanie.
Przede wszystkim komfort prowadzenia samochodu zależy bezpośrednio od wyważenia kół. Niewyważone koła powodują wibracje, które są nie tylko nieprzyjemne dla kierowcy i pasażerów, ale także przyspieszają zużycie opon, felg oraz elementów zawieszenia. Dlatego prawidłowe działanie zawieszenia zależy od wyważenia opon. W przeciwnym razie samochód traci stabilność przy dużej prędkości, co może już prowadzić do wypadku. Istotą wyważania jest równomierne rozłożenie masy koła względem jego środka. Ta procedura minimalizuje wibracje i zapobiega szybkiemu zużyciu opon i tarcz.
Aby przeprowadzić tę procedurę, musisz skontaktować się ze specjalistą. W warsztatach eliminuje się dynamiczne niewyważenie koła - gdy jego masa jest nierównomiernie rozłożona na szerokości. Mechanicy montują ciężarki wyrównawcze po obu stronach obręczy tarczy w określonych miejscach. Zabieg przeprowadzany jest na specjalnej wyważarce, która automatycznie wyznacza miejsca do zamontowania obciążników, dzięki komputerowi, do którego wpisywane są parametry koła. Rodzaj obciążników, które zostaną użyte, zależy od typu dysku. Brak równowagi przednich kół jest zwykle bardziej wyraźny niż niewyważenie tylnych.
Procedura wyważania koła jest wymagana po zainstalowaniu nowych kół i po każdej zmianie pojedynczego koła. Ponadto eksperci zalecają regularne wyważanie kół co pewien czas, ponieważ istnieje kilka powodów, dla których wyważanie zostaje zaburzone. Wyważenie to zrównanie środka masy koła z osią obrotu. W takim przypadku ciężarki są przymocowane do ciężkiej części koła. A ponieważ koło nie jest cienką tarczą, ale raczej szeroką rolką, tak zwane wyważanie dynamiczne jest konieczne, gdy obciążniki są umieszczane zarówno na zewnętrznej, jak i wewnętrznej części obręczy. Koła należy wyważyć natychmiast po zamontowaniu opony na feldze: w innym przypadku nierównowaga może sięgać 50-60 g z każdej strony. Uważa się, że nowa opona jest w stanie nieznacznie zmienić swoje położenie na tarczy po przejechaniu pierwszy6ch kilkudziesięciu klilometrów.
Jeśli naprzemiennie montujesz opony zimowe i letnie na tych samych tarczach, nie unikniesz wyważenia. Zwykle zaleca się wyważenie kół po przejechaniu od 10 000 do 15 000 km. Jednocześnie, jeśli nie stwierdzasz wyczuwalnego bicia kierownicy, wyważanie nie jest konieczne. Bicie tylnych kół jest mniej odczuwalne. Jeśli samodzielnie zmieniasz koła dwa razy w roku, to obowiązują cię następujące zalecenia. Załóż koła i poruszaj się samochodem przez kilka dni. W tym czasie opona pozbywa się odkształceń powstałych podczas przechowywania. Jeśli przy prędkości, z jaką jedziesz, nie występują wibracje, wyważanie nie jest konieczne. Jednocześnie wyważenie jest wskazane w następujących przypadkach:
• przejeżdżasz ponad 15 tysięcy kilometrów w sezonie;
• po ostatnim wyważeniu koło z dużą prędkością wpadło w głęboką dziurę;
• w zeszłym sezonie zacząłeś zauważać wibracje, ale odłożyłeś wyważanie na później;
• jeśli twój samochód nie ma układu przeciwblokującego i często zwalniasz na asfalcie;
• jesteś początkującym kierowcą, który nie poczuje braku równowagi na kołach.
Wyważenie kół ma zasadnicze znaczenie dla prawidłowego obrotu kół i ruchu pojazdu. Wyważenie kół to przede wszystkim bezpieczeństwo użytkowania auta oraz twój komfort podczas jazdy. Wyważenie kół zapewnia prawidłowe rozłożenie ich ciężaru w celu uzyskania optymalnego obrotu.
Dla wielu kierowców dodanie haka holowniczego do pojazdu jest przydatnym akcesorium. Istnieją...
Czytaj więcejIle kosztuje wymiana sprzęgła w Renault? 12 czerwca...
Czytaj więcejMontaż haka holowniczego w samochodzie Peugeot 08...
Czytaj więcej