loader
Wulkanizacja

To jest chłodnica samochodowa

To jest chłodnica samochodowa

20 lipca 2015, 11:04 silnik

Funkcję chłodnicy można najlepiej opisać jako system przekazywania ciepła, w którym ciepło z przepływającego gorącego płynu chłodzącego jest rozpraszane przez wentylator. Większość chłodnic w nowoczesnych pojazdach jest wykonana z aluminium. Płyn chłodzący silnik przepływa od źródła wlotowego do wylotowego cienkimi rurkami ułożonymi równolegle, z których ciepło oddawane jest do powietrza przepływającego przez chłodnicę.

W różnych przypadkach rurki mają wstawki w postaci lameli, które zwiększają turbulencje płynu przepływającego przez rurki. System ten umożliwia płynny i równomierny przepływ płynu przez rurki. To tworzenie turbulencji w rurkach pomaga utrzymać temperaturę płynu dotykającego rurek, umożliwiając wydobycie większej ilości ciepła w trakcie procesu, przy czym cały płyn znajdujący się w rurce jest wykorzystywany do maksymalnej wydajności.

W pobliżu przedniej części silnika samochodowego znajduje się termostat. Gdy ciepło silnika wzrasta i osiąga określoną temperaturę, termostat ten otwiera się, umożliwiając przepływ płynu chłodzącego i wody. Ta płynna kombinacja chłodziwa jest zatrzymywana w chłodnicy i po dostaniu się do silnika jest rozprowadzana po cylindrach, odbierając ciepło powstałe w wyniku tarcia i spalania paliwa. Płyn chłodniczy jest następnie zawracany do chłodnicy.

Mimo że powierzchnia pojazdu ma wpływ na chłodzenie, dodatkowe udogodnienie w postaci wentylatora umieszczonego pomiędzy silnikiem a chłodnicą zwiększa efektywność procesu chłodzenia. Po zakończeniu obiegu płynu chłodzącego w chłodnicy jest on przygotowywany do ponownego wprowadzenia do silnika i powtórzenia procedury. Dodatkowe korzyści związane z chłodzeniem uzyskuje się dzięki przedniemu grillowi pojazdu, który zapewnia przepływ powietrza na chłodnicę, gdy pojazd jest w ruchu.

Przyczyny niedziałania chłodnicy są różne, a jedną z nich jest zatkanie termostatu i uniemożliwienie jego otwarcia. Stwarza to sytuację, w której płyn chłodzący nie może krążyć, powodując przegrzanie chłodnicy. Jednak prawdopodobnie najczęstszym powodem awarii układu chłodzenia jest wyciek. Istnieją różne uszczelki, węże i uszczelnienia, które mogą się zniszczyć, przedziurawić i przeciekać. Zmniejszenie poziomu płynu chłodzącego ma negatywny wpływ na proces chłodzenia, co może doprowadzić do przegrzania silnika. Jeśli tak się stanie, należy wyłączyć silnik i odczekać, aż ostygnie, a następnie oddać pojazd do warsztatu.

Uzyskaj nawet najkorzystniejszą ofertę na naprawę silnika

Wszystko o silniku/motorach

  • Jak naprawić nieszczelną uszczelkę głowicy?
  • Jak naprawić nieszczelną chłodnicę samochodową
  • Co to jest chłodnica?
  • Co to jest uszczelka głowicy i do czego służy?
  • Co to jest wałek rozrządu?
  • Jak wymienić skrzynkę bezpieczników w samochodzie?