Różnicę między amatorską a profesjonalną...
Otwierając serwis opon, musisz przede wszystkim...
Funkcję chłodnicy można najlepiej opisać jako system przekazywania ciepła, w którym ciepło z przepływającego gorącego płynu chłodzącego jest rozpraszane przez wentylator. Większość chłodnic w nowoczesnych pojazdach jest wykonana z aluminium. Płyn chłodzący silnik przepływa od źródła wlotowego do wylotowego cienkimi rurkami ułożonymi równolegle, z których ciepło oddawane jest do powietrza przepływającego przez chłodnicę.
W różnych przypadkach rurki mają wstawki w postaci lameli, które zwiększają turbulencje płynu przepływającego przez rurki. System ten umożliwia płynny i równomierny przepływ płynu przez rurki. To tworzenie turbulencji w rurkach pomaga utrzymać temperaturę płynu dotykającego rurek, umożliwiając wydobycie większej ilości ciepła w trakcie procesu, przy czym cały płyn znajdujący się w rurce jest wykorzystywany do maksymalnej wydajności.
W pobliżu przedniej części silnika samochodowego znajduje się termostat. Gdy ciepło silnika wzrasta i osiąga określoną temperaturę, termostat ten otwiera się, umożliwiając przepływ płynu chłodzącego i wody. Ta płynna kombinacja chłodziwa jest zatrzymywana w chłodnicy i po dostaniu się do silnika jest rozprowadzana po cylindrach, odbierając ciepło powstałe w wyniku tarcia i spalania paliwa. Płyn chłodniczy jest następnie zawracany do chłodnicy.
Mimo że powierzchnia pojazdu ma wpływ na chłodzenie, dodatkowe udogodnienie w postaci wentylatora umieszczonego pomiędzy silnikiem a chłodnicą zwiększa efektywność procesu chłodzenia. Po zakończeniu obiegu płynu chłodzącego w chłodnicy jest on przygotowywany do ponownego wprowadzenia do silnika i powtórzenia procedury. Dodatkowe korzyści związane z chłodzeniem uzyskuje się dzięki przedniemu grillowi pojazdu, który zapewnia przepływ powietrza na chłodnicę, gdy pojazd jest w ruchu.
Przyczyny niedziałania chłodnicy są różne, a jedną z nich jest zatkanie termostatu i uniemożliwienie jego otwarcia. Stwarza to sytuację, w której płyn chłodzący nie może krążyć, powodując przegrzanie chłodnicy. Jednak prawdopodobnie najczęstszym powodem awarii układu chłodzenia jest wyciek. Istnieją różne uszczelki, węże i uszczelnienia, które mogą się zniszczyć, przedziurawić i przeciekać. Zmniejszenie poziomu płynu chłodzącego ma negatywny wpływ na proces chłodzenia, co może doprowadzić do przegrzania silnika. Jeśli tak się stanie, należy wyłączyć silnik i odczekać, aż ostygnie, a następnie oddać pojazd do warsztatu.
Uzyskaj nawet najkorzystniejszą ofertę na naprawę silnika
Dla wielu kierowców dodanie haka holowniczego do pojazdu jest przydatnym akcesorium. Istnieją...
Czytaj więcejIle kosztuje wymiana sprzęgła w Renault? 12 czerwca...
Czytaj więcejMontaż haka holowniczego w samochodzie Peugeot 08...
Czytaj więcej