loader

Dlaczego jest potrzebne wyważanie kół?

Szereg procedur w warsztacie mechanicznym wydaje się niektórym kierowcom stratą pieniędzy i szukają możliwości ich zaoszczędzenia. Czasami jednak efektem są jedynie znacznie większe wydatki na naprawy. Jednym z takich obowiązkowych zadań jest wyważenie kół.

Technologia uszkadzająca wibracje

Opona nie jest jednolita, a jej ciężar jest nierównomiernie rozłożony na obręczy koła. Już w fabryce powstają małe uszczelki podczas formowania opony. Efektem jest ugięcie gumy, nierówne połączenia warstw i inne wady konstrukcji. Po zamontowaniu takiej opony prawie zawsze obserwuje się nierównowagę. Podczas obracania koło bije, to znaczy występują wibracje, które są zauważalne wraz ze wzrostem prędkości. Wibracje te wpływają na komfort jazdy i prowadzenie pojazdu. Drgania kół pojawiają się, gdy samochód zaczyna się poruszać. Jednak przy małej prędkości są wygaszane i stają się zauważalne dopiero przy określonej prędkości, gdy wibracje koła o częstotliwości i amplitudzie zaczynają wchodzić w rezonans z elementami konstrukcyjnymi. Zwykle drgania układu kierowniczego występują przy 40 km / h. Wraz ze wzrostem prędkości odbijają się one na pedałach. Przy 60-80 km / h, z powodu niewyważonego koła, pulsacje są wyraźnie przenoszone na tył. Wibrujący bieżnik koła nie zużywa się równomiernie. Tworzą się na nim ledwo zauważalne rowki, które następnie rosną, a także zwiększają dudnienie. Wibracje stopniowo niszczą amortyzatory, poluzowują części zawieszenia, negatywnie wpływają na gumowe przeguby i inne zawiasy. Ponadto drgania negatywnie wpływają na konstrukcję kierowniczą oraz obracające się części silnika i skrzyni biegów. Drgania powoli osłabiają ich działanie, narasta zużycie części trących, słabną mocowania rur układu chłodzenia silnika. W efekcie po kilku miesiącach jazdy z niewyważonymi kołami może dojść do awarii któregoś z elementów, nie mówiąc już o pękniętych przegubach gumowo-metalowych w zawieszeniu.

Jak zrównoważyć koła i jak często to robić?

Koła wyważane są na specjalnym stojaku w warsztacie za pomocą obciążników cynkowych lub ołowianych o wadze od 5 do 100 gramów. Urządzenie samo obraca kołem i podnosi ciężar i ustala położenie ciężarka wyrównawczego. Mechanicy przyklejają je lub kładą na obręczy tarczy i młotkują młotkiem w miejscach, w których pasują opony. Im większy rozmiar koła, tym trudniej jest je wyważyć. Dlatego kupując koło warto zapytać, gdzie opona została wyprodukowana i kiedy została otwarta fabryka. Jeśli są to stare rodzime produkcje ze starym wyposażeniem, to trudniej będzie wyważyć wyprodukowaną tam oponę niż oponę wyprodukowaną w nowoczesnym zakładzie. Ogólnie wyważanie kół należy wykonywać po każdym zamontowaniu opony. Ponadto z biegiem czasu ciężary mogą spaść, co prowadzi do braku równowagi. Dlatego, gdy tylko w samochodzie zostaną wyczuwalne niepożądane wibracje, trzeba wrócić do serwisu opon i ponownie powtórzyć procedurę wyważania.

Dlaczego potrzebujesz wyważania kół

Istotą wyważania jest równomierne rozłożenie masy koła względem jego środka. Ta procedura minimalizuje wibracje i zapobiega szybkiemu zużyciu opon i tarcz. Niewyważenie przednich kół jest zwykle bardziej wyraźne niż niewyważenie tylnych, które staje się zauważalne dopiero przy prędkościach powyżej 120 km / h - samochód zaczyna silnie wibrować. Ciężarki mogą być nadziewane i klejone. Te pierwsze służą głównie do wyważania kół z wytłoczonymi tarczami - mocowane są do obręczy tarczy od wewnątrz i od zewnątrz. A klej stosuje się do kół z kołami odlewanymi i kutymi - umieszcza się je wewnątrz koła od krawędzi i bliżej szprych.

Wyważenie jest potrzebne zarówno po zainstalowaniu nowych kół, jak i po każdej zmianie. Ponadto eksperci zalecają regularne przeprowadzanie tej procedury, ponieważ istnieje kilka powodów, dla których wyważenie kół zostaje zaburzone. Najczęstszym przypadkiem jest koło wpadające do dołu, w wyniku czego tarcza może się odkształcać, co doprowadzi do przesunięcia środka ciężkości, a tym samym do niewyważenia koła. Drugim, mniej powszechnym powodem jest niedokładność wykonania koła - nieregularny kształt geometryczny, niejednorodność materiałów czy odchylenia wymiarowe.