loader
Wyważarki

Zasady Działania Wyważarek Do Kół

Wyważarka do kół jest niezbędna w każdym warsztacie samochodowym. Jak działa wyważarka i jakie są jej rodzaje?

Jak działa wyważarka

Ponieważ samochód jest dość złożonym mechanizmem, zdarza się mu wiele różnych awarii. Jednym z nich jest brak równowagi kół i opon. Z tego powodu wyważarka jest bardzo ważnym elementem wyposażenia. Jakość wyważenia opon i felg zależy bezpośrednio od dokładności, z jaką maszyna pracuje. Aby rozpocząć, musisz zainstalować koło na specjalnym wale roboczym maszyny. Za pomocą specjalnych stożków konieczne jest wycentrowanie koła i dokładnie jego ustawienie. Ponadto, ręcznie lub w trybie automatycznym, koło jest przyspieszane do wymaganej prędkości. Wyważarka posiada specjalne urządzenie pomiarowe, które odczytuje parametry ruchu koła na wale. Następnie przekazuje je do procesora urządzenia w celu przetworzenia. Proces przetwarza dane, generuje raport o stanie, a ten następnie jest wysyłany na operatora.

Jak mierzone są parametry

Następnie należy zwrócić uwagę na to, jak wyważarka ocenia koło mierząc jego parametry. W tym celu urządzenia są podzielone ze względu na płaszczyzny - poziomą i pionową. Z tego powodu opona jest również tradycyjnie podzielona na 4 równe części. Dokładność osadzenia koła na wale wyważarki decyduje o jej parametrach. Wszystkie 4 części powinny być równe. W przypadku naruszenia prostopadłości montażu koła na wale, naruszony zostanie również jego podział na części, co oznacza, że pobranie danych początkowo nastąpi z błędem.

Rodzaje urządzeń

Obecnie istnieją trzy główne typy wyważarek. Obrabiarki do obróbki kół samochodów osobowych. Obrabiarki do pracy z kołami samochodów ciężarowych oraz maszyny uniwersalne, które mogą służyć do oceny kół samochodów osobowych i ciężarowych. Główna różnica między tymi typami urządzeń polega na - udźwigu i średnicy. Warto również zauważyć, że nośność zależy bezpośrednio od średnicy opony. Klasyfikacja jednostek odbywa się również zgodnie z metodą kontroli. W tym przypadku mówimy o urządzeniach automatycznych lub ręcznych. W przypadku automatów, system sam odczyta wszystkie dane o kole. Skonfigurowanie wyważarki ręcznej oznacza, że wszystkie dane początkowe muszą zostać ręcznie wprowadzone przez operatora. Oczywiście różnica w czasie obsługi na maszynie automatycznej i ręcznej jest bardzo różna, a maszyna pracuje znacznie szybciej. Wynika to z faktu, że system sam odczyta geometrię i inne parametry opony. Ze względu na technologię wykorzystywaną przez maszynę do pomiaru parametrów stosuje się tu różnorodne metody, w tym technologię laserową.

Główne elementy konstrukcyjne

Wyważarki składają się z 4 głównych elementów:

• silnik elektryczny jako urządzenie napędowe;

• urządzenie równoważące;

• urządzenie do pomiaru parametrów;

• urządzenie do korekty.

Obrót koła na wale następuje w efekcie działania silnika elektrycznego. Najstarsze i wyważarki wykorzystywały ręczny napęd. Aby zrównoważyć koło należy je umieścić na wale, po czym wycentrować za pomocą specjalnych stożków. Bardzo często błędy wyważarki są związane ze zużyciem tych stożków.

Jak skalibrować wyważarkę? Jak zmniejszyć błąd?

Te i inne pytania nieuchronnie pojawią się po długotrwałej pracy maszyny, ponieważ z czasem jej poszczególne części stają się bezużyteczne. Konwencjonalnie wszystkie awarie takich jednostek są podzielone na dwie grupy - awarię mechaniczną i awarię elementów elektrycznych. W tym drugim przypadku najczęściej problem wiąże się z awarią któregokolwiek z czujników. Jeśli chodzi o awarie mechaniczne, zwykle występują one w wyniku wstrząsów, upadków lub innych zewnętrznych wpływów na sprzęt.