Różnicę między amatorską a profesjonalną...
Otwierając serwis opon, musisz przede wszystkim...
Funkcję chłodnicy można najlepiej opisać jako system przekazywania ciepła, w którym ciepło z przepływającego gorącego płynu chłodzącego jest rozpraszane przez wentylator. Większość chłodnic w nowoczesnych pojazdach jest wykonana z aluminium. Płyn chłodzący silnik przepływa od źródła wlotowego do wylotowego cienkimi rurkami ułożonymi równolegle, z których ciepło oddawane jest do powietrza przepływającego przez chłodnicę.
W różnych przypadkach rurki mają wstawki w postaci lameli, które zwiększają turbulencje płynu przepływającego przez rurki. System ten umożliwia płynny i równomierny przepływ płynu przez rurki. To tworzenie turbulencji w rurkach pomaga utrzymać temperaturę płynu dotykającego rurek, umożliwiając wydobycie większej ilości ciepła w trakcie procesu, przy czym cały płyn znajdujący się w rurce jest wykorzystywany do maksymalnej wydajności.
W pobliżu przedniej części silnika samochodowego znajduje się termostat. Gdy ciepło silnika wzrasta i osiąga określoną temperaturę, termostat ten otwiera się, umożliwiając przepływ płynu chłodzącego i wody. Ta płynna kombinacja chłodziwa jest zatrzymywana w chłodnicy i po dostaniu się do silnika jest rozprowadzana po cylindrach, odbierając ciepło powstałe w wyniku tarcia i spalania paliwa. Płyn chłodniczy jest następnie zawracany do chłodnicy.
Mimo że powierzchnia pojazdu ma wpływ na chłodzenie, dodatkowe udogodnienie w postaci wentylatora umieszczonego pomiędzy silnikiem a chłodnicą zwiększa efektywność procesu chłodzenia. Po zakończeniu obiegu płynu chłodzącego w chłodnicy jest on przygotowywany do ponownego wprowadzenia do silnika i powtórzenia procedury. Dodatkowe korzyści związane z chłodzeniem uzyskuje się dzięki przedniemu grillowi pojazdu, który zapewnia przepływ powietrza na chłodnicę, gdy pojazd jest w ruchu.
Przyczyny niedziałania chłodnicy są różne, a jedną z nich jest zatkanie termostatu i uniemożliwienie jego otwarcia. Stwarza to sytuację, w której płyn chłodzący nie może krążyć, powodując przegrzanie chłodnicy. Jednak prawdopodobnie najczęstszym powodem awarii układu chłodzenia jest wyciek. Istnieją różne uszczelki, węże i uszczelnienia, które mogą się zniszczyć, przedziurawić i przeciekać. Zmniejszenie poziomu płynu chłodzącego ma negatywny wpływ na proces chłodzenia, co może doprowadzić do przegrzania silnika. Jeśli tak się stanie, należy wyłączyć silnik i odczekać, aż ostygnie, a następnie oddać pojazd do warsztatu.
Uzyskaj nawet najkorzystniejszą ofertę na naprawę silnika
Kiedy dni stają się coraz krótsze, a za oknem zaczyna robić się chłodno, można być...
Czytaj więcejW dzisiejszych czasach, gdy mobilność jest kluczem do naszej codzienności, nie możemy pozwolić...
Czytaj więcejDla wielu kierowców dodanie haka holowniczego do pojazdu jest przydatnym akcesorium. Istnieją...
Czytaj więcej